[ngg src=”galleries” ids=”21″ display=”basic_thumbnail” thumbnail_crop=”0″]
Svensk-Polska föreningen i Uppsala höll i samarbete med Konsulära avdelning vid Polska Ambassaden fredagen den 11 november en konsert i Vindhemskyrkans församlingssal i Uppsala. Konserten lockade ett 40 tal åhörare.
Vid konserten medverkade Agnieszka Karwowska följt, Marcin Dominik Gluch piano samt Cecilia Dalby Pedersen sopran. Musiken var hämtad från en Odyssey genom Europa inkluderande 11 länder, 12 om man även räknar Sir Andrzej Panufnik som britt, samt 15 kompositörer.
Nu sprängde inte musiken denna kväll enbart geografiska gränser, utan innefattade många fler dimensioner. Från barock via wienklassicism till nutida musik. Från det svagaste pianissimot till crescendon i form av explosioner på klaveret. Från kontemplation och eftertanke till skapelseglädje. Från stilla skärgårdsvatten till paprikakryddad flamenco. Från innerlig impressionism till soldat-slammer. Från minimalism till kaskader av 16 delar. De mest kända tonerna var säkert utdraget ur Z. Kodalys opera Hary Janos som handlar om den kortvuxne soldaten med Napoleonkomplex där Marcin framförde en pianobearbetning. I den orkestrala versionen (sviten) ingår det instrumentala rivjärnet cimbalon.
Vår konsertafton sammanföll med Polens nationaldag och därför passade det bra att framföra ett verk av I.J. Paderewski som också var politiker och diplomat. Han var det fria Polens premiärminister, samt utrikesminister under en period år 1919.
Uppsala hedrades speciellt med verk av Hugo Alfvén vilken 1910 utnämndes till director musices vid Uppsala Universitet och tillika ledare för Kungliga Akademiska Kapellet. Av Bellini fick vi höra ett utdrag ur Operan Norma arrangerat för flöjt och piano. Kanske kan man ana lite månsken från Bethoven i piano ackompanjemanget. I Norma finns också en mycket känd sopranaria ”Casta diva” som inte framfördes denna kväll. Arvo Pärt är en ikon inom nutida musik. Vi fick inte höra hans ”Spiegel im Spiegel” som riskerar att bli överspelad i sin popularitet utan ”Musik för barnteater” som associerar till Claude Debussy och ”Children´s Corner”. Nog kunde vi ana lite Chopin inspiration från Regndroppspreludiet i Panufniks ”Pentasonata”? Panufnik gjorde 1954 revolt mot kommunistregimen i Polen och emigrerade till Storbritannien.
Konserten avslutades med Joseph Haydn som inte bara var samtida med Mozart, han kunde ha varit far till Mozart men överlevde samtidigt Mozart med 18 år. Oratoriet Skapelsen tillkom 1798 alltså 7 år efter Mozarts sista opera Trollflöjten som Mozart själv dirigerade sitt eget dödsår 1791. Kanske hörde Haydn vid något tillfälle Papagenos flöjt som då drillade in i Skapelsen nu som sopran. God musik smittar som väl är av sig.
“Musik skall byggas utav glädje” sjunger Lill Lindfors. Vi gick hem i höstmörkret nu åter-fyllda med musikens glädje från kvällens konsert.
Svensk-Polska föreningen i Uppsala riktar ett stort tack till de utomordentligt duktiga musikanterna samt Radomir Wojciechowski vid Polska Ambassaden.
Gösta Munktell